Hoe een goede oplossing begint met het stellen van de juiste vragen: Alten pakt het anders aan

Het menselijke aspect van de IT: daar heeft Hugo Logmans van Alten de focus op in zijn functie. “IT is meer dan alleen software maken. Je maakt iets voor iemand die er iets mee moet. Interactie met de klant is dus enorm belangrijk.” Enkele jaren terug maakte Hugo de overstap van software engineer naar technisch manager. En die keuze is hem goed bevallen. Hij is de spin in het web van Alten, helpt consultants verder, leidt ze op én buigt zich over interessante IT-thema’s. Bijvoorbeeld het versimpelen van de complexiteit van software. Wij spraken hem hierover.

Zeg Hugo, wat doe jij zoal in jouw functie?

“Ik ben zo’n 7 jaar geleden overgestapt naar Alten vanuit een kleiner bedrijf. Ik werd een verschrikkelijke nerd dus wilde heel wat anders doen. Ik wilde problemen oplossen en mensen helpen. Want dat is wat ik vaak zie. Software maken is één ding, maar begrijpen waarom en voor wie je het doet is een andere kwaliteit die je moet beheersen. Ik vertaal de klantvraag dus naar wat er nu precies nodig is. Maar misschien nog belangrijker, ik begeleid de carrière van onze medewerkers en leid hen op.”

sidbeeld_2b_continue-it

Hoe ziet dat eruit, dat begeleiden van jullie medewerkers?

“Ik heb iedere zes weken voortgangsgesprekken met onze consultants. Daarin stel ik drie cruciale vragen: hoe gaat het met jou, hoe gaat het met je opdracht en hoe staat het ervoor met je carrièredoelen? Dat laatste vind ik heel belangrijk. Daarom stimuleer ik medewerkers ook altijd om vrijdagmiddag een moment te pakken om te evalueren op de week. Vanuit daar wil ik medewerkers helpen om nieuwe stappen te zetten, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen.

 

Een leuk voorbeeld: wij hebben een consultant in dienst die heel goed is in zijn vak. Toch liep het vaak stroef met de managers van zijn klus. Hij kon zijn plannen niet goed onder de aandacht brengen. Daarom hebben wij samen met hem besloten om door middel van communicatie- en gesprekstechniektrainingen dit punt te versterken. Het resultaat? Hij fungeert nu als leider.”

In de spotlight: Alten

Wat voor klussen doen jullie consultants zoal?

“Voornamelijk software engineering. Daarbij moet je denken aan webapplicaties of mobiele applicaties bouwen, maar ook bijvoorbeeld het bouwen van technische aansturing voor in CV-ketels. Het werk is heel divers. We werken met zo’n 50 consultants, waarvan een groot deel aan een klus in Apeldoorn werkt. Ook werken we in Zwolle, Enschede en Arnhem.”

Wat onderscheid jullie?

“Wij krijgen vaak van onze klanten te horen dat ‘die Alten-mensen altijd van die vervelende vragen stellen,’ en ik denk dat dat precies is wat ons onderscheidt. Wij hebben heel slimme mensen in dienst en we trainen ze om de juiste, kritische vragen te stellen. Ze moeten in gesprekken heel duidelijk lijnen kunnen verwerken en ingewikkelde dingen makkelijk uit kunnen leggen. Het is echt een bepaalde manier van denken die ze beheersen. En dat nemen collega’s weer van elkaar over.”

Wat zijn actuele thema’s die in jullie werkveld spelen?

“Cybersecurity is een van die thema’s. Maar een ander thema waar minder over gesproken wordt die misschien nog wel belangrijker is, is de reductie van complexiteit van software. We zien dat organisaties vaak nog jarenoude software gebruiken, die nooit zijn aangepast. Inmiddels zijn mensen op een punt dat ze de oude software ook niet meer durven aanpassen, omdat ze niet weten wat er dan gaat gebeuren. Hierdoor wordt software vaak onnodig ingewikkeld en complex. En de vraag is of dat wel terecht is.

Daarom kijken wij steeds vaker wat er weg kan. Zo doen wij analyses en helpen wij organisaties om dingen beter in te regelen. Vaak door middel van trainingen en coachingsessies, omdat we het ook belangrijk vinden dat organisaties er ook zelf verder mee kunnen. Ik denk dat dat versimpelen nog veel groter gaat worden in de toekomst.”

 

Jullie zijn tevens partner van Apeldoorn IT. Wat is hier de reden van?

“Als Apeldoorns IT-bedrijf vinden we het leuk om kennis te maken met andere bedrijven. Zo kunnen we kennis uitwisselen over wat er bijvoorbeeld speelt in de markt. Ook samenwerken is een belangrijk motief. Bedrijven doen tegenwoordig totaal wat anders. Wij willen bedrijven daarin stimuleren om slimmer te gaan werken en te kijken hoe het anders kan. Daar met andere IT-bedrijven over sparren vind ik leuk. En dat hoop ik ook te bereiken met de samenwerking.”