Een digitale werkplek inrichten en systemen beveiligen: Continue IT regelt het

Van verkoper van computers naar volledige ontzorging op het gebied van een veilige, digitale werkplek: Continue IT is al sinds 1994 een trouwe IT-speler in Midden-Nederland. Sinds twee jaar zijn zij ook actief in de regio Apeldoorn. En daarom ook partner van Apeldoorn IT. Eigenaar Jan van Hoorn: “Wij helpen organisaties bij het volledig én veilig inrichten van digitale werkplekken voor hun medewerkers. Zo zijn wij hun IT-afdeling op afstand. We leveren hard- en software, we bieden service, we regelen de beveiliging… We ontzorgen de klant volledig. En wanneer gewenst werken we ook bij onze klanten op locatie.” Wij van Apeldoorn IT gingen in gesprek met Jan.

Vertel Jan, wat is de corebusiness van Continue IT?

“Eigenlijk is dat het hele IT-proces voor organisaties verzorgen. Denk aan een nieuwe medewerker die op maandag begint, van wie de computer startklaar gemaakt moet worden. Of het verzorgen van een migratie naar de cloud.

Ook het beheren en beveiligen van netwerken van onze klanten doen we veel. Met name voor organisaties met vijftien tot honderdvijftig medewerkers. En naast deze uitvoerende werkzaamheden, zijn we sparringpartner voor directeuren en IT-ers van onze klanten. Zo geven we advies over stappen die ze kunnen zetten en adviseren we over belangrijke digitale ontwikkelingen. Grotere klanten doen regelmatig een beroep op onze medewerkers, wanneer ze tijdelijk behoefte hebben aan extra capaciteit, extra handjes of extra kennis. Bijvoorbeeld om achterstanden weg te werken voor een project.”

 

Hoe helpen jullie organisaties bij het werken in de cloud?

“Het grootste deel van onze klanten maakt inmiddels gebruik van de voordelen van de cloud. Veel van hen hebben wij geholpen met de implementatie van Microsoft Teams, SharePoint en OneDrive. Zo kunnen onze klanten beter samenwerken en hebben ze altijd en overal toegang tot hun bestanden, dus ook wanneer zij thuiswerken.”

sidbeeld_2b_continue-it

Ook IT-security is een steeds belangrijker thema. Wat voor advies geven jullie je klanten hierover?

“Klopt, je ziet helaas regelmatig in het nieuws dat het mis kan gaan. Gelukkig hebben onze klanten nooit serieuze problemen hiermee gehad. Dat komt ook omdat we hier erg alert op zijn en altijd wijzen op tien praktische tips:

  1. Installeer updates, het liefst met een patchmanagementsysteem;
  2. Beveilig verbindingen met goede firewells;
  3. Maak gebruik van EDR op alle systemen. EDR maakt gebruik van Artifical Intelligence en Machine Learning en detecteert aanvallen op basis van gedrag of verdachte activiteiten;
  4. Maak gebruik van beschikbare beveiligingsmogelijkheden, bijvoorbeeld in Microsoft 365;
  5. Maak gebruik van MFA (multi-factor authenticatie);
  6. Wees alert op phishing mails en train je medewerkers hierin;
  7. Zorg voor een actieve bewaking van de IT-omgeving middels een continue security scan;
  8. Laat periodiek een pentest uitvoeren door een onafhankelijke externe partij;
  9. Maak goede back-ups;
  10. Sluit eventueel een cybersecurityverzekering af.

Wij helpen onze klanten bij het goed regelen van deze zaken. Ook helpen we hen door bijvoorbeeld een workshop te organiseren, om samen met de klant te kijken wat zij zouden kunnen doen.”

 

Interessant. En naast deze werkzaamheden, wat is het leukste project waar jullie momenteel aan werken?

“We zijn momenteel zeker met een leuk project bezig. Dit is voor een klant met veertig medewerkers waar nog veelvuldig gebruik wordt gemaakt van verouderde software. De software is noodzakelijk, maar heel inefficiënt en lastig te vervangen. Met het Microsoft PowerPlatform voegen we een app en automation toe. De oude software wordt dan nog steeds gebruikt, maar een stuk efficiënter. Dit is echt maatwerk waarmee we de klant beter, veiliger, makkelijker en sneller kunnen laten werken. Daar krijg ik energie van.”

sidbeeld_continue-it

En wie is Jan als persoon?

“Ik ben de directeur van Continue IT. Ik richt mij vooral op accountmanagement en het managen van ons bedrijf intern. We zijn met een kleine club dus werkzaamheden kunnen we goed van elkaar oppakken en zo nodig overnemen. Daarnaast ga ik graag bij klanten langs om hen advies te geven over actuele thema’s en stappen die zij kunnen zetten.”

En je bent dus ook lid van Apeldoorn IT. Vanwaar deze keuze?

“In 2021 heb ik een event van Apeldoorn IT bijgewoond in Orpheus, dit enthousiasmeerde me. Als relatief kleine speler hebben we specialisten nodig, je kan immers niet alles zelf. Daarom gaan wij voor sommige zaken graag de samenwerking aan met een partij dichtbij. En vice versa. Ook voor IT-partijen zijn wij de IT-partner. Dat klinkt misschien gek, maar de medewerkers van IT-partijen moeten zich kunnen focussen op hun werkzaamheden. De taken daarnaast nemen wij graag voor ze uit handen.

Verder vind ik het leuk en nuttig om mijn netwerk in en om Apeldoorn uit te bouwen en leden van Apeldoorn IT te leren kennen. Er worden interessante bijeenkomsten georganiseerd en daar heb ik zeker nieuwe kennis uit kunnen halen!”