Impressie BD Kenniscafé ideale online aangifte

//Impressie BD Kenniscafé ideale online aangifte

Impressie BD Kenniscafé ideale online aangifte

Bestaat de ideale online aangifte?

Dat is een vraag waar de bezoekers van het BD Kenniscafé over na mochten denken. Op donderdag 30 juni kwamen ruim 70 ervaren ICT-professionals uit het hele land naar het Walterbos complex in Apeldoorn om het Kenniscafé bij te wonen. Als thema voor deze editie stond de ideale online aangifte centraal. Wat is ideaal in de ogen van een ICT’er? En hoe zit dat als we diezelfde vraag gaan benaderen vanuit het perspectief van de burger? Een aantal enthousiaste Belastingdienstmedewerkers namen de aanwezigen tijdens vier verschillende sessies mee in de wereld van de online aangifte.

Het team Jobmarketing van het Employability Center organiseerde voor de vierde keer het Kenniscafé. Ditmaal met als doel ervaren ICT’ers kennis te laten maken met de inhoudelijke (grote) uitdagingen waar de Belastingdienst voor staat. Uit onderzoek blijkt dat ICT-professionals veel interesse hebben in de inhoudelijke aspecten van hun werk. De online aangifte leidde tot voldoende gesprekstof om de technische kant te bespreken.

Na een buffet en een welkomstwoord van Aad Uitenbroek (plv. directeur Centrum voor Infrastructuur en Exploitatie) was het hoog tijd om dieper de techniek in te duiken. De aanwezige ICT-professionals kregen onder andere uitleg over welke tooling en testmethodieken zijn gebruikt in de ontwikkeling van de online aangifte. Ook is men meegenomen in het omvangrijke ICT-landschap dat achter de online aangifte schuil gaat en namen onze .Net ontwikkelaars de aanwezigen mee in hoe de Belastingdienst anticipeert op de interactie met burgers in tijden van modernisering. Misschien was de belangrijkste vraag van de avond wel; hoe kunnen we dit proces foutloos laten verlopen?

Ongestoorde aangifte

Op 1 maart gaan voor particulieren de lichten op groen om (online) belastingaangifte te doen. Uit cijfers blijkt dat veel particulieren diezelfde dag nog een kijkje nemen of de vooraf ingevulde gegevens kloppen. Een deel daarvan doet direct aangifte om er zeker van te zijn voor 1 juli bericht te krijgen. Begin maart barst de website van de Belastingdienst dan ook bijna uit zijn voegen. De capaciteit van de website kent een maximum van 78.000 bezoekers die tegelijkertijd gebruik maken van onze diensten. Achter de schermen draaien talloze systemen op volle toeren die dit omvangrijke proces probleemloos moeten laten verlopen.

Tom van Koppen en Clemens Wüst vertelden uitgebreid over hun ervaringen met technische storingen in aangiftetijd en hoe die zijn verholpen. Ook benadrukten ze dat data uit aangiften steeds crucialer wordt in het monitoren van het aangifteproces. “De online aangifte is altijd in beweging. Verandering van wetgeving kan voor het technische proces achter de aangifte grote gevolgen hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat we bijvoorbeeld andere meetpunten moeten inzetten om de data goed te analyseren” aldus Clemens Wüst.

Een eenduidig antwoord op allereerste vraag zal er wellicht nooit komen. De bezoekers van het Kenniscafé hebben in ieder geval inzicht gekregen in de grootte van onze IT-organisatie en hebben met eigen ogen kunnen zien hoe complex de technische omgeving bij de Belastingdienst soms kan zijn.

Hieronder een beeldimpressie van deze sessie waarvan ook een video is gemaakt.

2016-11-04T23:18:07+00:00 6-7-2016|0 reacties